14 Mayıs 2022 Cumartesi

1. HAFTA

 Öğretici İçerikler: 

*Tanışma ve Dersin Genel Tanıtımı

*Eğitimsel Değişimin Anlamı ve Değişimin Kaynağı - Blogger

*Eğitimde Web 2.0 Araçlarının Kullanımı

İlginç bulduklarım:

* adını ilk defa duyduğum programların kullanılacağı 

* Kullanılacak programların kullanışlılığı

Katıldıklarım:

* öğrendiğimiz programın eğitim hayatımızda ne kadar işlevli olması

Katılmadıklarım:

* Yüksek lisans hayatımın ilk dersinin bu kadar hızlı başlaması

* ilk görünüşte konuların ve yapacaklarımın gözüme çok görünmesi



 

No

Açıklama

(x)

1.

Kapak sayfası (ilk sayfa)

 

2.

Eğitim Nedir? (Kelimenin etimolojik kökeni, tanımı, anlamı)

 

3.

Geleneksel ile çağdaş eğitim arasındaki farklar nelerdir?

 

4.

Eğitim ile öğrenme arasındaki benzer ve farklı yönler nelerdir? (Tanımlar arasındaki farklardan hareketle)

 

5.

Eğitimin amacı ne olmalı?

(Nasıl insan yetiştirmeli? İdeal insan özellikleri neler? İdeal insan örnekleri üzerinden tanımlamaya çalışınız.)  

 

6.

Eğitim hakkında başkalarının yanlış bildiğine inandığınız şeyler nelerdir? Bunların doğrusu nedir?

 

7.

Öğretmen eğitiminin verimini artırmak için ne gibi önlemler alınmalıdır?

 

Videonuzun linki

: https://youtu.be/3hc8iQi8np0

 

Ek 1.

Videoda geçen konuşmalar (script) şablonu

 

Ek 2.

Dereceli Puanlama anahtarı (Ek 1; değerlendirme bu forma göre yapılacaktır)

 

Ek 3.

Öz-değerlendirme formu

 

 

VIDEODA GEÇEN KONUŞMALAR (SCRIPT) ŞABLONU

 

1.    Eğitim Nedir? (kelimenin etimolojik kökeni, tanımı, anlamı)    

 

00:00:00,000 --> 00:03:10,000


Eğitim Nedir?
Eğitim insanın dünyaya gözünü açmasıyla birlikte başlayan ve hayat boyu devam eden, onu yaşama hazırlayan ve geliştiren bir süreçtir.
Önceden hazırlanan bir plan program doğrultusunda belirli bir zaman ve belirli mekanda kontrollü olarak verilen eğitimde (ki biz buna Formal Eğitim diyoruz) öğretim ve öğrenme faaliyetleri ön plana çıkmaktadır.
Fakat eğitim plansız olarak hayat süreci içerisinde, mekân, yer sınırlaması ya da zaman sınırlaması olmadan da gerçekleşebilir (ki biz buna İnformal Eğitim diyoruz) ve bunun sonucunda istenmeyen davranışlarda ortaya çıkabilmektedir.
 Eğitim sürecinin insan üzerinde olumlu davranış değişiklikleri meydana getirmesi ve istendik değişiklikler meydana getirmesi en önemli unsurdur.
 Etimolojik olarak Eğitim kelimesini irdeleyecek olursak;
“Eğitim sözcüğünün kökü nedir?” sorusu aslında hala tam cevabının bulunamadığı bir sorudur ve bu konuda farklı tezler ileri sürülmüştür.
Dilbilimciler, eğitim kelimesinin kökünü daha çok ig kökündenden türemiş olan “igid-mek” ya da “ikit-mek” köküne dayandırırlarken, eğitimbilimciler, “eğ-mek” köküne dayandırmaktadırlar.
Birinci tez, eğitimin “igid-mek” kökünden türetildiğini ileri sürer, bunun da temelinde “ig”in yer aldığı söylenebilir.
“İg” kökü, oldukça eskidir ve Divanü Lugati’t-Türk’te ‘hastalık’ olarak karşılanır.
 Ancak, “igidilmek”, hastalığı iyileştirmenin yanında, beslemek ve yetiştirmek anlam öbeklerine de sahiptir.
 igid-mek kökünün insan doğasının iyi olmadığı, düzeltilmeye, iyileştirilmeye gereksinimi olduğu gibi bir çağrışıma sahip olduğu açıktır.
 Şu halde, igidmek büyütmek, beslemek, yetiştirmek kadar aynı zamanda bir düzeltme ve sağaltma işidir.
İkinci tez, eğitim sözcüğünün “ikit-mek” kökünden türetildiğini söyler. 
İkit-mek fiili de, Divanü Lugati’t-Türk’e değin geriye gider ve terbiye etmek, yetiştirmek, hayvan ya da köle beslemek anlamına gelir. 
İktilmek, terbiye edilmek, eğitilmek, beslenmek anlamlarına gelir.
Bu da terbiye sözcüğünün anlam katmanlarıyla örtüşebilecek niteliktedir.
Eğitimbilimcilere göre eğitim sözcüğü “eg-mek” kökünden türemektedir.
Yine Divanü Lugati’t-Türk’de, bu yönde bir takım ifadelerin yer aldığı belirtiliyor. 
Bu haliyle kök -eğ, bir şeyi eğmek, bükmek, kıvırmak anlamına geldiği gibi, mecazi olarak, yola getirme, meylettirme ve ikna etme gibi anlamlara da geliyor ve dilimizde ve kültürümüzde eğitimin eğ-mek le ilişkisini kuran pek çok kaynak ve atasözleri olduğunu biliyoruz.
 ‘Ağaç yaş iken eğilir’ atasözümüz de büyük ölçüde eğitimle ilişkilendirilmiştir.

 

 

 

 

2.    Geleneksel ile çağdaş eğitim arasındaki farklar nelerdir?


00:03:10,000 --> 00:04:32,000

 

Geleneksel ile çağdaş eğitim arasındaki farklar nelerdir?
Geleneksel anlayışta bireye, verileni verildiği kadarıyla kabul edip, benimseyip, içselleştirmesi, tekrar ve ezberlerle pekiştirmesi istenir.
Oysa çağdaş eğitim anlayışında bireyin nasıl öğreneceği, problemle nasıl baş edebileceği, öğrenciye neyin öğretileceği değil nasıl öğretileceği söz konusudur.

Geleneksel anlayışta öğrenme, öğretmenin verebildikleri kadarıyla gerçekleşmektedir.

Çağdaş eğitim anlayışında ise öğrenme de sınır yoktur.

Geleneksel anlayışta öğretmenin otoritesi ağırlıklıdır.

Çağdaş eğitim modelinde daha demokratik bir ortam söz konusudur.

Öğrencinin aktif olacağı daha kalıcı bir öğrenme ön plandadır.

Öğrenme sürecinde çağdaş eğitim anlayışında ilerleme ve birikim söz konusu iken geleneksel eğitim modelinde daha sabit ve keskin bir anlayış söz konusudur.

Çağdaş eğitim modelinde sorgulayarak akla ve mantığa dayalı açıklamalar söz konusudur.

Geleneksel eğitim anlayışında verileni verildiği kadarıyla kabul etme söz konusudur, yorumlamaya sorgulamaya kapalıdır.

Geleneksel eğitim anlayışında daha çok sessiz, sakin ve itaat eden öğrenci modeli ön plana çıkarılırken, çağdaş eğitim anlayışı öz güveni yüksek, sorgulayan ve araştıran bireyler yetiştirmeyi hedefler.

 

 

3.    Eğitim ile öğrenme arasındaki benzer ve farklı yönler nelerdir? (tanımlar arasındaki farklardan hareketle)

00:04:32,000 --> 00:05:17,000

Eğitim ile öğrenme arasındaki benzer ve farklı yönler nelerdir?
Eğitim, hem planlı- programlı hem de hayat boyu devam eden plansız bir süreçtir.
Öğrenme ise belirli bir plan ve program doğrultusunda ve kontrolü yapılabilen bir süreçtir.
Eğitim belirli bir mekân ya da zamanda verilebileceği gibi mekân ve zaman bağımsız da bir süreçtir.
Öğrenme belirli bir zamanda, belirli bir mekânda gerçekleşen bir süreçtir.
Eğitimde bireyde istenmedik-olumsuz davranış değişiklikleri olabilmektedir.
Öğrenme ise insanda meydana gelen istendik davranış değişiklikleridir.
Yaşantısal (informal) Eğitimde değerlendirme söz konusu olamazken
Öğrenme değerlendirilebilir bir süreçtir.

 

4.    Eğitimin amacı ne olmalı? (nasıl insan yetiştirmeli? İdeal insan özellikleri neler? İdeal insan örnekleri üzerinden tanımlamaya çalışınız.)
      

00:05:17,000 --> 00:05:45,000

Eğitimin amacı ne olmalı?

Temel olarak her zaman için daha sağlıklı, daha huzurlu, daha mutlu bir insan yetiştirebilmek eğitimin en temel amacı olmalı çünkü bu amaçlara ulaşmak için bireylerin yaşantılarında izleyeceği yollar, tercihler, öğrenecekleri, gelişimleri de ona göre şekillenecektir.

5.Eğitim hakkında başkalarının yanlış bildiğine inandığınız şeyler nelerdir? Bunların doğrusu nedir?

00:05:45,000 --> 00:07:,19,000

Eğitimde insanların yanlış bildiklerini maddeler halinde sıralayacak olursak

-          Başarının sadece yetenekle ilgisi vardır

-          Eğitimde başarı tamamıyla ne kadar para harcadığınızla ilgilidir

-          Az öğrencili sınıflar daha iyi sonuçlar alınacağı anlamına geliyor.

Bunları kısaca açıklayacak olursak ;

‘Başarının sadece yetenekle ilgisi var’: Birçok öğrenci başarıyı çalışmak yerine yetenekle ilgili bir şey olarak görme eğiliminde. Yetenek eğitimin yanında bir artıdır fakat olmasa olmaz değildir. Başarıya giden yolda çalışmak en önemli unsurdur.

‘Eğitimde başarı, tamamıyla ne kadar para harcadığınızla ilgili’: Para, eğitimde daha iyi sonuçları otomatik olarak getirmiyor. Örneğin ;Bunun için öğrenci başına yıllık 47 bin dolar harcayan Macaristan ile 187 bin dolar harcayan Lüksemburg örnekler olarak verilebilir. Lüksemburg, Macaristan’dan öğrenci başına dört kat daha fazla harcamasına rağmen, PISA’da benzer sonuçlar elde etti, bu ülkeye bir avantaj sağlamadı.

 ‘Az öğrencili sınıflar daha iyi sonuçlar alınacağı anlamına geliyor’: Daha az nüfusa sahip, küçük sınıfların eğitimde daha iyi sonuçların ortaya çıkmasını sağladığıyla ilgili uluslararası net bir kanıt yok. İşin aslı, yüksek performanslı okullar ve ülkeler bunun yerine öğretmen kalitesini önceliğe alıyor.

 

 

6.Öğretmen eğitiminin verimini artırmak için ne gibi önlemler alınmalıdır?

00:07:19,000 --> 00:09:,06,000

Öğretmenlerin kendilerini gelişime açık hale getirip yeniliklere açık olması gerekmektedir. Bunun için eğitim seminerleri ve alanlarında kendilerini geliştirmelerine fırsat verilmeli ve desteklenmelidir.

Maalesef öğretmenlerimizin  birçoğu yeniliklere kapalı. Verilecek seminerlere gitmemek için bin bir türlü bahane buluyorlar. Seminere gitse bile orada aldığı eğitim çoğunlukla uygulama aşamasına geçmiyor.

Bunun yanı Eğitim öğretim yılı sonunda ve başında yapılan seminer dönemlerinde, her öğretmenin örnek ders hazırlaması ve seminere katılan öğretmenlere anlatması sağlanmalıdır. Dersin anlatımı sonrası öğretmenler ders anlatan öğretmende gördükleri eksiklikleri ve önerileri söylemelidir. Ayrıca her öğretmenin sene içerisinde herhangi bir sınıfta anlattığı ders videoya alınmalı ve öğretmene izlettirilmelidir.

Rehber öğretmenler tarafından öğrenci sorunları senaryolaştırılmalı, tiyatro olarak velilere gösterilmelidir. Veliler için aile eğitim seminerleri ve bilgilendirme toplantıları yapılmalı, velilerin okulu sahiplenmeleri sağlanmalıdır. Özellikle okul öncesi, ilkokul ve ortaokul velilerinin okulla ilişkileri güçlendirilmelidir. Bu okulların çok amaçlı salonlarında velilere yönelik, günün ihtiyacına göre uzmanlar tarafından seminerler verilmelidir. Yaşam boyu eğitim uygulaması hayata geçirilmelidir. Öğrencinin veli tarafından takibi sağlanmalıdır. Öğrenci veli tarafından takip edildiğini bilirse kendine çeki düzen verir, başarısı ve olumlu davranışları artar.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

14.HAFTA

 Sayın Hocam, Öncelikle bu eğitimde ve bu süreçte kah zorlandık kah çok zorlandık ama öğrendiklerimiz göz önüne alındığında hepsinin ayrı ay...